Ubuntu 9.04

5 Maj, 2009, wtorek at 22:01 3 uwag

23 kwietnia została wydana nowa wersja popularnej dystrybucji Ubuntu 9.04 o nazwie Jaunty Jackalop (Żwawy Rogaty Zając).  Z nowości wyróżniających ten system należy odnotować:

  • jądro systemu to Linux 2.6.28;
  • dołączony został zestaw kompilatorów GCC w wersji 4.3.3;
  • system wyświetlania grafiki Xorg 7.4;
  • środowiskiem pracy jest GNOME 2.26.1, oczywiście dotyczy to wersji Ubuntu, gdyż np. Kubuntu korzysta z KDE 4.2

Z potrzebnych (przynajmniej dla mnie) aplikacji jest pakiet biurowy Open Office 3.0.1, co mnie bardzo cieszy.

Zastanawiałem się, czy ściągać tę wersję, czy lepiej zaczekać na polski remix. Tymczasem polski remix o swojskiej nazwie Jurny Jarząbek pojawił się… 1 maja. Czyli w zaledwie 8 dni po premierze wersji oficjalnej.

Czym różni się remix od wersji oficjalnej?

Zostały usunięte:

  • programy Windows;
  • wersje językowe (oczywiście oprócz polskiej);
  • egzotyczne czcionki;
  • examples;
  • gry GNOME (gnome-games);
  • program pocztowy Evolution

Natomiast w to miejsce dorzucone zostało:

  • pełne spolszczenie (w tym instrukcja obsługi i dodatkowe fonty)
  • kodeki (wszystkie legalne w Polsce)
  • program pocztowy Thunderbird
  • pełny Compiz (z poprawką pozwalającą na działanie na kartach Intel)
  • dodatki do Pidgina
  • XChat
  • libdvdcss2 (pozwala na oglądanie szyfrowanych DVD)
  • gufw (graficzny konfigurator zapory)
  • ndiswrapper (z graficznym GUI – konfigurator kart WiFI za pomocą sterowników Windows)
  • kilka rozszerzeń do OO-org (np. pdfimport)
  • „drukarkę” plików pdf
  • Midnight Commander
  • kilka dodatków do Nautilusa
  • startupmanager
  • hardinfo
  • kilka „malutkich” gierek
  • instalator UbuDSL – potrzebny, jeśli ktoś łączy się z Internetem poprzez Neostradę lub podobne łącze;
  • przewodnik po świecie Ubuntu
  • nowy, zdecydowanie lepszy skrypt instalujący wszystko co na płycie nie mogło się znaleźć z przyczyn prawnych i „objętościowych”, oraz pozwalający na konfigurację systemu.

Problemem jest natomiast ściągnięcie polskiego remiksa. Jest on dostępny głównie poprzez system wymiany plików torrent. Kilkoro internetów pisze, że udało im się ściągnąć „Jurnego Jarząbka” w kilka godzin. Ja zostawiłem włączony komputer na noc i rano stwierdziłem, iż ściąło się zaledwie około 5% płyty. W takim tempie ściągnę płytę do końca maja🙂

Owszem, ktoś wrzucił obrazy płyt na serwer ftp, ale mnie nie udało się do tego serwera „dobić”.

Pozostaje czekanie….


Entry filed under: Linux. Tags: , , , , .

Nadchodzi Windows 7 RC Pakiet Telekomunikacyjny nie przeszedł

3 komentarzy Add your own

  • 1. grześ  |  6 Maj, 2009, środa o 8:24

    taaa, tylko że ubuntu 9.04 wywalił mi całą partycję home (ext3) – stracone ok 100 projektów + cały katalog ze zdjęciami z podróży poślubnej. Fakt, ok 90% z tego odzyskałem, ale odczucia zostaną…. jednak chyba zostanę przy moim nie zawodnym 8.04…

    Odpowiedz
  • 2. magiaszkolen  |  6 Maj, 2009, środa o 22:42

    …tym bardziej, że 8.04 to wersja o długim czasie wsparcia..🙂

    Grześ, możesz napisać coś więcej o utracie danych? Jak aktualizowałeś system? Z płytki czy poprzez upgrade?

    Odpowiedz
  • 3. mariusz  |  7 Maj, 2009, czwartek o 0:02

    Ja tam już mam pakiety od kamic – ubuntu 9.10 amd64 bit
    I działa sprawnie i szybko, ale to może wina 64 bit-ów.

    Działa flash, choć trochę żre procek i java też jest, po za tym jak coś nie ruszy system sam sobie dogra lib32🙂

    Co do 9.04 byłem na 32 później skopiowałem katalog /home na inny dysk, utworzyłem nowy dysk, kasując systemowy i skopiowałem to co było użyteczne, do katalogu /home i profil:tak samo nazwanego i z takim samy hasłem. Działa🙂 przy partycjach i ustawieniu można się pomylić i nie odznaczyć, aby system robił formata.

    Co do wersji PL – na innym blogu, ktoś udostępnia swoją wersje ubuntu podobnie przerobioną, tylko nie wiem po co ??

    Odpowiedz

Skomentuj

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Maj 2009
Pon T Śr T Pt S S
« Mar   Czer »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Blog Stats

  • 12,043 hits

Strony


